Hal ini memang menjadi polemik dan
memang merupakan permasalahan fiqh kontemporari. Ada pro-kontra dalam
permasalahan ini, baik dari segi kemanusiaan dan ulasan syariat. Berikut
beberapa fatwa ulama mengenai hal ini.
Pemeriksaan Keperawanan Sebelum Berkahwin
Fatwa Al-Lajnah Ad-Daimah (semacam MUI di Saud
pertanyaan
Saya seorang pemudi muslimah di
Perancis, saya ingin tahu hukum jumpa doktor wanita untuk memastikan
bahawa saya masih dara kerana permintaan calon suami saya, perlu
diketahui bahawa doktor tersebut bukan doktor muslimah. Terima kasih.
Membuka aurat selain suami-isteri
termasuk yang diharamkan, perlu bagi setiap muslim memperhatikannya
sebagaimana sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam,
“Jagalah auratmu kecuali dari isteri dan budak-budak wanitamu” (HR. Tirmidzi dan lain-lain)
Aurat wanita dengan wanita yang lain
adalah antara pusat dan lutut, apalagi jika itu adalah kemaluan.
Sebagaimana sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam,
“Janganlah seorang wanita melihat aurat wanita yang lain” (HR. Muslim)
Maka hal ini (pemeriksaan dara) tidak boleh baginya.
Sebahagian ulama mengecualikan (membuka aurat) jika ada keperluan kecemasan seperti perubatan, berkata Al-Kasani,
“Melihat antara pusat (wanita) dan
lututnya kecuali ketika darurat, jika ia seorang bidan maka tidak
mengapa melihat kemaluannya ketika melahirkan”
Dan apa yang disebutkan oleh yang
bertanya bukanlah termasuk darurat yang membolehkan pembukaan aurat.
Tidak boleh baginya melakukan hal ini walaupun dengan tujuan berkahwin.
Kemudian dalam fatwa Al-Lajnah Ad-Daimah yang lain dijelaskan:
Kemudian kami mengingatkan bahawa dara
bukanlah syarat perkahwinan. Sebagaimana perlu bagi kedua-dua orang tua
gadis menjaga agama dan kehormatannya, menjaganya dari neraka dengan
mengajarnya ilmu agama dan menjaga kehormatannya serta menjauhkan dari
apa boleh merosakkan kemuliaan dan kehormatan.
Adapun bersandar dengan pemeriksaan dara
tidak memberi jaminan. Kerana seorang gadis kehilangan dara dengan
sebab tertentu seperti melompat (kemudian jatuh), rogol atau berulang
tertahannya haidh dengan keras atau yang lain. Dalam keadaan ini tidak
boleh bagi masyarakat menzaliminya dengan tuduhan yang buruk, tidak
boleh bagisuaminya menuduh dengan tuduhan yang buruk. Tidak ada pilihan
(hak-hak) baginya untuk berpisah (menceraikan) kerana sebab tidak
perawan kecuali ia mempersyaratkan isteri harus dara ketika akan
menikah.
Berdasarkan hal ini maka pemeriksaan ini
(pemeriksaan dara) tidak menyelesaikan masalah. Ulama telah menegaskan
bahawa tidak boleh bagi wali wanita menyebutkan kelakuan-kelakuan buruk
wanita tersebut sebelum ini, Umar bin Khattab telah melarang hal
tersebut.
Fatwa yang Membolehkan Ketika Ada Keperluan Mendesak
Ada juga ulama yang membolehkan ketika ada keperluan mendesak,
misalnya suami yang tidak percaya kepada istrinya, sedangkan isteri
berkeyakinan ia masih perawan. Dan mereka sudah berkahwin (bukan
pemeriksaan sebelum berkahwin). Maka untuk lebih melegakan hati suami
dan mempertahankan rumah tangga, maka boleh dilakukanpemeriksaan dara.
soalan:
Bolehkah bagi kami melakukan pemeriksaan untuk memastikan dara?
jawapan:
Alhamdulillah, jika tujuan dari
pemeriksaan perubatan tersebut untuk memastikan dara, maka tidak mengapa
jika ada keperluan misalnya permintaan suami. Lebih-lebih jika terjadi
tuduhan dan harus melakukan perkara tersebut jika tidak ada cara
pemeriksaan yang lain. (Syaikh Abdul Karim Al-Khudhair)
Demikianlah mengenai hal ini, maka
hukumnya dirinci, perlu mempertimbangankan maslahat dan mafsadat serta
memaparkan keadaan-keadaan yang lain kepada ulama / ustadz yang berilmu
sehingga dapat diambil kesimpulan undang-undang yang mungkin berbeza
dalam setiap kes individu tertentu.wallahu a’lam.